XIX Simpósio de Biologia Marinha

Selecione seu Idioma

Forma de apresentação: Pôster

Reis, Vitória (1,2); Santi, Leonardo (3); Santos, Cinthya (4); Zanol, Joana (5,2)

(1, 2) Departamento de Invertebrados, Aluna de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Zoologia do Museu Nacional da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Museu Nacional do Laboratório de Biodiversidade Annelida (LaBiAnne), Universidade Federal do Rio de Janeiro, Avenida Bartolomeu de Gusmão, 875, São Cristóvão, Rio de Janeiro, RJ 20941-160, Brasil. E-mail: Este endereço de email está sendo protegido de spambots. Você precisa do JavaScript ativado para vê-lo. (3) Consultor ambiental da Equipe de Licenciamento e Monitoramento Ambiental da Petrobras, Búzios/Produção/SMS/MA (UNRIO/PETROBRAS). (4) Laboratório de Sistemática e Ecologia de Poliquetas (LASEPOL) Programa de Pós-Graduação em Biologia Marinha e Ambientes Costeiros - PBMAC. Instituto de Biologia - Universidade Federal Fluminense, Rua Professor Marcos Waldemar de Freitas Reis, s/n, Bloco M, Sala 416, Campus Gragoatá, São Domingos, Niterói/RJ, Brasil. E-mail: Este endereço de email está sendo protegido de spambots. Você precisa do JavaScript ativado para vê-lo.. (5, 2) Departamento de Invertebrados, Laboratório de Biodiversidade de Annelida (LaBiAnne), Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Av. E-mail: Este endereço de email está sendo protegido de spambots. Você precisa do JavaScript ativado para vê-lo..

The genus Poecilochaetus Claparède in Ehlers, 1875 has 33 species with a nearly worldwide distribution at various depths. Along the Brazilian coast five species are found: P. australis Nonato, 1963, P. perequensis Santos & Mackie, 2008, P. modestus Rullier, 1965, P. serpens Allen, 1904 and P. polycirratus Santos & Mackie, 2008. Of these, only P. australis and P. perequensis have been reported to Guanabara Bay on sand and muddy sediment. The objective of this work is to describe a new species of Poecilochaetus present in the Guanabara Bay. Three specimens deposited in the collections of the Museu de Zoologia da Universidade de São Paulo (MUZUSP) and Museu Nacional do Rio de Janeiro (MN-UFRJ) were analyzed under stereo and compound microscopes. The new species present an unique distally trilobed median lobe of the nuchal organ, few tubercles on the ventral side, notochaetae spinose starting on chaetiger 3, and plumose starting on chaetiger 22, neurochaetae spinose starting on chaetiger 7, lacks palps, branchiae and quitinous plate. The new taxon it is most similar to P. australis, P. polycirratus and P. elongatus Imajima 1989, but differs from all described species for the genus in the shape of the nuchal organ. Additionally, it differs from the most similar in several features, such as in the start of spinose noto, P. australis starts on chaetiger 7 and P. elongatus on 2 and neurochaetae of P. polycirratus starts on chaetiger 9. Poecilochaetus sp. nov. also differs from P. polycirratus and P. elongatus in the quantity of rounded tubercles on the ventral side, in P. australis tubercles are absent. Based on these differences, we conclude that it is a new species for science of the genus Poecilochaetus.

Autor que fará a apresentação: Reis, Vitória

Email do autor que fará a apresentação: vivicbreiss@gmail.com

Financiamento: Fundação de Amparo à pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ); Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

O trabalho foi desenvolvido com o uso da infraestrutura do CEBIMar? Não